De achteruitrijcamera en zijn kijkhoeken

Wanneer u gaat kijken voor een achteruitrijcamera set is één van de belangrijkste eigenschappen om rekening mee te houden de kijkhoek. Een aantal belangrijke factoren die bij deze keuze een rol spelen zijn in wat voor soort omgeving je aan het rond rijden bent, de grote van je voertuig en welke mogelijkheden en voorkeuren je hebt bij het monteren van een achteruitrijcamera. Je zal deze factoren in gedachten moeten houden als u een achteruitrijcamera set kopen gaat.

Wat is de kijkhoek?

Met de kijkhoek van een achteruitrijcamera wordt bedoelt hoeveel graden het beeld van de camera registreert. Het is dus eigenlijk de wijde blik van de camera die u ziet. De kijkhoek die je op je camera te zien krijgt wordt zowel horizontaal, verticaal als diagonaal gemeten. De meest bepalende van deze hoeken is de horizontale hoek. Dit komt omdat dit blikveld aangeeft hoe ver de achteruitrijcamera naar links en naar rechts aan het kijken is. 

Een grote of toch een kleine kijkhoek?

De eerste gedachte die door uw hoofd: hoe groter de kijkhoek is, des te beter toch? Omdat wanneer ik verder naar links of naar rechts kan kijken achter mijn auto, hoe meer overzicht ik creëer? Dit is zeker waar, maar dat houdt niet in dat een grote kijkhoek ook zo zijn nadelen mee neemt. Het hele beeld moet namelijk door de monitor in de cabine worden weergegeven. Dit houdt in dat hoe wijder het beeld is, des te klinker het allemaal op het schermpje gaat worden. Hierbij komt ook nog eens het nadeel dat het beeld vaak wat onduidelijker wordt wanneer de kijkhoek groter wordt. Bij een hoek die groter wordt dan 180 graden krijg je het zo geheten fisheye effect, waardoor het beeld er niet duidelijker op wordt. 

Bij een achteruitrijcamera die beschikt over een kleine kijkhoek worden de beelden vaker een stuk helderder weergegeven. Bij een kleine kijkhoek heb je toch soms vaak het probleem dat je niet al te ver naar links of naar rechts kan kijken, wat belemmerend kan zijn. Dit creëert weinig zicht rond de dode hoeken van de auto en kan je soms (te) laat zien of er een fietser of voetganger aankomt.